ENDODONTİ TEDAVİSİ

Dişlerde derin çürük, kırık, travma ve diş sinirlerinde meydana gelen iltihapların tedavisinde kök kanal tedavisi yapılmaktadır. Diş uyuşturulduktan sonra sinirlerinin alınıp, kök kanalının temizlenerek doldurulması ile tedavi tamamlanmaktadır. Kanal tedavisi dişin durumuna göre tek seansta veya daha fazla seansta tamamlanmaktadır. Tedavi sırasında herhangi bir ağrı diş uyuşturulduğu için yaşanmamaktadır.

Dişin Bölümleri

Mine

Dişin en sert kısmı olan mine ve vücudun en mineralize yapısıdır. Normalde ağızda görünür ve dentin tarafından desteklenmek zorundadır. Yapısının %96sı minerallerden oluşur, geri kalanı ise su ve organik içeriktir. Normal rengi açık sarıdan grimsi beyaza değişiklik gösterir. Dişin kenarlarında dentin tarafından desteklenmeyen mine tabakasının rengi ise hafif mavi tonuna kaçar. Mine yarıtranslusent olduğu için altındaki dentinin rengi veya minenin altındaki herhangi bir restoratif materyel dişin rengini çok etkiler.

Dentin

Dentin mine veya sementle pulpa odası arasındaki maddedir. Pörözlü sarı tonlarında materyelin %70’I inorganik, %20’si organik madde olup, %10u sudur. Mineden daha yumuşak olduğu için çürük dentinde mineye göre daha hızlı ilerler. Dentinde dentin tübülleri adı verilen pulpa odasını dışarıda dentin ve daha dışında sement veya mineye bağlayan mikroskobik kanalları vardır.

Sement

Dişin kökünü kaplayan kemiğe benzer bir yapıdır. Yaklaşık %45i inorganik materyel (hidroksiapatit),%33 organik materyel ve %22 sudan oluşur. Rengi sarımsıdır, dentin ve mine den daha yumuşaktır. Sementin birincil görevi periodontal ligamandaki liflerin tutunmasına ortam sağlayarak dişin stabilitesine katkı sağlamaktır.

Pulpa

Pulpa yumuşak bağ dokusuyla dolu dişin merkez bölümüdür. Dişin kök bölümündeki delikten dişi besleyen kan damarları ve sinirler girer. Çürüğün ilerleyerek mine ve dentini aşıp pulpaya ulaşmasıyla bakteriler dişin köküne yayıldığı için tedavisinde kanal tedavisi yapılarak kökün temizlenmesi ve daha sonra dolgu maddesiyle doldurulması gerekmektedir.